Kota Paris & La Valee Village Outlet

NoorNazuha | 11:12 AM | 21Comments |
Salam

Teruskan perjalanan percutian saya ke bandar Paris pada hari ke 13 Hari percutian....memang pun vacation kali ni main port kami ialah di Paris. Masa sampai dulu pun kami landing di Paris dan balik pun dari Paris. Sebelum ni tak sempat nak update sangat pasal Paris. Rata rata beratus ratus blog di luar sana dah buat review pasal Paris. Kiranya "darjah ketersampaian" ke sini bukan lagi sesuatu yang sukar. Even kalau kat sana pun mesti akan jumpa orang Malaysia baik di atas bas Hopo, dalam Train apatah lagi di tempat beli belah.

Sebenarnya banyak tempat menarik yang ditawarkan di Paris. Notre Damme, Champs Elysees, Moulin Rouge, Eiffel Tower, Louvre Museum, Arch De Triump and so many more.



Destinasi kami semasa hari kedua ialah mendapatkan perkhidmatan Internet. Kalau nak beli Simcard Paris, saya advise beli di Orange. Pakej yang diberi ialah selama 15 hari dan internet 1GB. Kira okla kan sebab bukan lama pun kita nak pakai. Destinasi kami ialah ke Ledru Rollin yang terletak di Line 8 (purple kelabu). Dari hotel kami yang terletak di Bel Air, tak jauh pun.


Butik Orange


Sempat minum Starbuck di sini sebab sejuk sangat.
Selepas selesai urusan di Ledru Rollin, saya dan member terus ke Eiffel Tower. Dah berapa kali dah ke sini. Naik muak pulak..Sebenarnya tujuan kami nak dapatkan keychain eiffel tower yang dijual oleh nigger2 kat bawah eiffel tuh. Murah.


Pemandangan malam tadi.

Pemandangan malam tadi jugak


Di bawah Eiffel Tower.
Kat sini kami Hopo. Senang jeh. Hopo tuh memang ada kat depan depan Eiffel tower tuh. Pelbagai jenis Hopo ada kat sini. Ada Big Bus, ada Tour Paris sight seeing. Janji double deck. Kalau nak lagi murah, sila la beli di online. Jom kita lihat keindahan kota Paris....:)


Hopo








Notre Dame




Sebenarnya kami menaiki Hopo sebanyak 2 kali. Iaitu hari kedua dan hari terakhir semasa di Paris. Untuk first kali ni takla kami pusing habis sebab tetiba turun dekat Gallery La Fayette. Tak yah la story lebih tentang tempat ni. Semua dah tau rasanya. Hajat nak beli barang sikit kat sini....


Di hadapan La Fayette


Posing jap
Tujuan utama ke sini sebab nak ke butik Long Champs and juga Louis Vuitton..Tapi susah nak amek gambar kat dalam tempat ni. Kat LV ni lagi la susah nak amek gambar. Kalau nak pun kena curi curi. Kat sini memang kena extra hati hati sebab banyak pick pocket. Rata rata yang datang sini pun sume bawak duit banyak. Macam macam orang la boleh jumpa kat luar ni. Gallery La Fayette ni ada 2 iaitu Homme (Men) and Femme (Women). Dah tentu tentu kitaorang tuju kat Femme kan.

Sedar tak sedar, dekat 2 jam lebih gak kami spent kat dalam ni. Kebetulan masa gi ni hari Valentine so ramai orang que sebab nak dapatkan bunga Ros percuma. Dah puas jelajah Lafayette ni, kami terus ke sambung naik hopo. Terus ke Champ De elysees. Kalau ke sini, tak sah kalau tak tengok landmark dia iaitu Arch De Triomph.


Sunset at Arch De Triomph


Evening at Champ De Elysees
Then terus lagi Ber HOPO ke destinasi terakhir sebelum turun semula di Eiffel Tower. Sunset awal kat sini. Dalam kul 5 hari pun dah nak gelap. Tapi Kota Paris tak pernah sunyi. Sentiasa crowded dengan pelancong dan parisians yang ke hulu hilir ke destinasi masing masing. Seperti juga di London dan New York, semua kat sini jalan laju laju jeh. Jadi janganla block jalan diorang. Mau mengamuk diorang ni. Ada sekali tuh saya stop kat tengah jalan sebab nak tengok signboard, kena sound ngan sorang parisian ni "Pardon".......kuat plak tuh......malu sihhhhh...


Dari atas bas jeh.....dah malas nak turun

Seterusanya.....kami spent di Paris pada hari ke 13 Percutian selepas pulang dari eastern europe. 3 hari lagi di Paris. Cadangan asal nak ke Disneyland pada hari kedua akhir tapi tak jadi sebab tak cukup bajet...hahaha......so kami cuma ke Outlet yang terletak di Val D europe.


Di Stesen La Defence RER


Since hotel kami terletak di La Defence, so senang nak amek RER. RER ni ialah suburban train. Harga tiket agak mahal berbanding metro biasa sebab ianya meliputi daerah di luar Paris. Perjalanandari La Defence ke Val D Europe mengambil masa lebih kurang 40 minit.

Sebenarnya saya suka stay kat La Defence ni. Senang. Semua ada. Grocery ada, transport pun dekat even metro and RER ada sekali, lagi senang. 

Sampai di Val D Europe, terus cari jalan ke La Valee Village ni. Tak silap ada shuttle bus disediakan. Tapi kami jalan kaki jeh. Terus melalui Shopping Mall  Val D Europe


Val D Europe Mall
Actually, kita hanya perlu masuk Mall ni dan jalan terussssss jeh sampai jumpa sign board La Valee Village. Panjang gak Mall ni. Kami berjalan dekat 20 minit gak sebelum sampai ke exit La Valee ni di belah kanan. Keluar jeh terus nampak Outlet ni. Outlet ni tak la besar sangat pun. So tak akan sesat punyala.


Dah sampai
Mula mula tuh kami tersalah Stesen. Berhenti kat Stesen last. Sebenarnya tu untuk ke Disneyland. Silap saya gak tak google sangat. Main redah jeh. Tak pasal pasal kena patah balik satu stesen..haha..sesat sudah menjadi rutin kami....

Dah sampai sini takyahla nak cerita lebih sebab tak ada apa nak story sangat. Tujuan utama ke sini ialah nak cari Longchamp. Ada pesanan member member. Harapnya ada yang menarik, sekali hampeh jugak sebab banyak stok habis.


MAsuk gak sini tapi tak beli pape...Harga seems ok


Rembat 1 wallet kat sini dengan harga 99euro


Outlet Furla yang comel


Tod's yang menawan kalbu


Member dengan barang barang yang sempat dirembat.
Hari terakhir di Kota Paris ialah hari yang ke 16. Kali ni hasrat cuma nak ke Champ Elysees. Nak lepak lepak kat situ jeh. Sambil sambil tengok barang yang mana sempat dibeli dengan saki baki duit yang ada. Petang tuh cuaca tak sejuk sangat. Just nice la. ..



Ni bukan spring ye....tapi masih winter
Senang jeh nak ke sini. Terus jeh ke Stesen Champ Elysees di Line 1 (Yellow Line). Since kami stay kat La Defence, so memang dah line kuning, tak yah tukar mana mana stesen, just straight jeh. Then jalan kaki jeh.

Apa yang best kat sini?Kat sini banyak tempat shopping. Sepanjang jalan tuh macam macam ada. Rambang mata mak.....nasib baik kad kredit dah tak ada, kalau tak.....emmmm.....emmmm....






Famous Laduree Macaroon


Butik LV paling besar....


Arch De Triomph..lagi?
Oleh kerana hari dah nak gelap, kami terus ke Eiffel semula sebab nak cari souvenier. Nak ke Eiffel tower boleh naik RER station Champ De Mars atau naik Metro Line 6 Station Bier Hakiem. Biasanya kami naik ke Bier Hakiem jeh and then jalan kaki. Alhamdulillah, dapat jugak souvenier sikit.

Lepas habis ronda, kami terus balik ke Hotel di La Defence. Banyak kerja nak packing sebab malam tu malam last kami di sini. Pejam celik pejam celik percutian ni dah nak berakhir. Sayang jugak nak meninggalkan Kota Paris. Tapi jika nak dibandingkan London, saya lebih menyukai London..:)


La Defence di Malam hari....
Panjang betul post ni. Banyak sangat nak story tentang Paris ni. Pokok pangkal duit ada ke tak. Kalau bawak terlebih duit memang heaven la shopping. Jika dibandingkan kota eropah yang lain, Paris agak mahal dari sudut Public Transport dan juga makan. Even souvenier pun mahal. Sehelai T shirt pun dalam 10 euro. Susahla kalau nak beli banyak..

Okla...sampai sini dulu entry ni....jika ada pertanyaan tentang bajet dan apa apa, boleh komen kat sini atau email jeh ke myzuha23@yahoo.com.

Till then.......


Terima kasih, datang lagi.

21 comments :

Siti Munirah said...

bestnya jalan2 ke parisssss!!

syieda said...

Complete info ttg paris. Sama la kita. Prefer london dr paris. Kita fail naik tren kat paris. Susah betul nak paham. Berselirat sgt.

sukasukitulisblog said...

zuha..nak fridge magnet..hihi..ala shoutbox buat hal lagi :(

Nurhazlin Hussein said...

Bestnya pergi paris ! Uuu jeles2 .

Btw , singgah ,menabung 3 kali :D

Unknown said...

Arggg jelesnyaaaa..! Bestnya akak p holiday ermm..

Cik Nor said...

bla la blh sampai paris..:)

NoorNazuha said...

suka london sbb bhasa senang and lg sng nk dpt halal food,plus lg bersih,subway both sgt sng and cnvenient

Azwar Syuhada said...

Bestnya... Cantiknya pemandangan kota Paris. Jealous k! Nak ole2...

Fiza Aizzawa said...

Paris... ooo... bestnye.. sangat2 beruntung kalau dpt pergi sana...

Lily Riani said...

HOPO tuh apa? tak sama ngan HoHo (Hop On Hop Off) yek?

Linda Ishak said...

seronoknya jenjalan sana.....

Lieya Von Jay said...

wow akak... hepy nya jalan2 kat paris kota cinta :)

fuza said...

kota romantis gitu

Unknown said...

Bestnyaaaa ;D

Cik Itah said...

salam. waaa seronoknya pegi Parisss!

eizz said...

Wahhh. Bestnyaa. Teringin nak pergi. Huaaa. :')

Nadratul Syazwana said...

Paris is in my list kak Zuha! :D In shaa Allah one day hihi doakan kita murah rezeki

Marissa M said...

As Salam Zuha,
Boleh share kat paris u tinggal kat mana? Hotel nama apa? Brape 1 night?
tenkiu sesangat...best bace blog u. very detail.
Tq,
Marissa
scacha_marissa@yahoo.com

Frau Lisa said...

wooww bestnyer..brapa bajet nk ke sana?teringin gak nak p

NoorNazuha said...

Frau Lisa: untuk 4 negara dalam 15 hari bajet lebuh kurang 8K

Anonymous said...

Hi zuha.. Boleh bagi budget untuk makanan tak? Lebih kurang brape yer spend untuk makanan dalam sehari? Tq ��

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...