Vienna. City of Opera

NoorNazuha | 4:07 PM | 3Comments |
Salam

Perjalanan saya di Vienna di teruskan pada hari yang ke 12 percutian. Masa ni badan dah sangat sangat penat. Maklumla dah tua. Sampai jeh di Hotel terus masak dan mengemas. Buddy saya terus terlopong tido. Leteh btol dia. Kami bernasib baik sebab dapat stay kat Courtyard ni sebab dekat dengan Train, jadi senang nak bergerak.



Perjalanan awal pagi kami bermula seawal jam 9 pagi. Menaiki Train ke Wien Westbahnof. Apapun kami kena book reservation seat untuk pulang ke Paris keesokkan hari nya. Kalau train penuh, haru biru dibuatnya. Kebetulan hari tu ialah hari Ahad, so banyak kedai tutup. Frust menonggeng mak. Walaupun niat awal bukan nak shopping, tapi terkilan la jugak.Jauh jauh datang kan.


Station Subway hotel kami di sini

Setelah selesai urusan di Westbahnof,  terus ajeh kami ke Karlsplatz. Berbelit my lidah nak menyebutnya. Kat sini banyak info tentang tourist. Plan nak amek Hopo jeh kat sini. Dek kerana kad kredit dah gone, apa pun kena cash. Memang tuck budget betul.


Station yang dimaksudkan.


Cuaca sangat baik tapi tetap sejuk
Harga Hopo di sini untuk semua route ialah Euro25. Not bad la. Sebenarnya plan asal nak ke Budapest. Vienna dan Budapest dikenali sebagai Twin Cities kat sini sebab jarak yang tak jauh. Seperti juga London dan Paris. Tapi masa betul betul tak mengizinkan. Nanti yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran pulak. So, baik habiskan sisa masa yang ada di sini ajeh. Plus, bajet pun dah agak goyah gak masa ni....huhuhu...


Vienna Hopo Bus


Inside the Bus
Sempat gak saya bertanya pada staff sight seeing bus ni kenapa tak ada bas yang open kat belah atas tuh, lagi senang nak tengok view. Dia kata sebab musim winter dioarng tak provide banyak bus yang open sebab takot hujan. Maybe Summer banyak la kot bas bas yang open ni.



Usha orang orang di sekeliling

Something funny when we took this bus, we fell asleep almost the entire journey. Just imagine betapa penat betul trip kali ni. Sia sia betul masa ni. Bila terjaga, bus ni dah siap buat first tour. Then kami pun turun untuk naik bus hopo route lain pulak.

Unfortunately, masa ni kawan saya tertinggal kamera dalam bus yang pertama tadi. Apa lagi...dia terus menangis time time tu gak . Panik gak dibuatnya. So..saya terus jumpa Staff berbaju kuning tuh bagi dia intecom member dia dalam bas yang first tadi. Alhamdulillah, kamera tu berjaya dijumpai dan tak ada sesiapa pun yang amek.


Turun di Istana yang tak tau nama ni..


FM
Spent masa sikit kat sini sambil makan bekalan yang dibawa dari hotel berupa Nasi Goreng Telur..fuhhhh heaven dapat makan nasi goreng sejuk di tempat yang sejuk..haha....sepanjang kat sini saya tak jumpa satu pun makanan halal. Perkara yang dah diduga so bawak bekal jugak yang selamat.




Percaya atau tak, Kami tak turun banyak tempat pun, since cuaca sangat sejuk petang tuh. Tak tahan oooo....plus badan dah penat. Terus jeh patah balik ke hentian pertama tadi di Karlpltazs....dari situ kami cuma jalan kaki ke tempat shopping yang terletak tak berapa jauh dari Subway.


Arsenal Museum


Suasana petang di Bandar Vienna


Sacher Hotel


Swarovski

Walaupun hari dah nampak macam malam, sebenarnya baru petang jeh. Biasalah musim winter macam gini, cuaca cepat gelap. So kedai kedai pun banyak tutop awal. Actualy semua kedai kat sini memang tutup pun sebab hari Ahad. Yang buka pun hanya souvenier shop ngan cafe cafe minuman. Tak tahan sejuk punye pasal, kami lepak kat starbuck sekejap.


Jemput minum semua...


Nearby fountain


One of the Opera here


Another Swarovski
Maaf.Entry ni penuh dengan gambar jeh..biarla gambar yang bercerita aje..hehe...in short, Vienna ni macam bandar elite, tak banyak pengemis dan sangatla bersih. Subway dan train sangat moden dan efisyen.  Antara banyak banyak bandar eropah, Vienna ialah yang paling bersih selepas Swiss. Local pun converse dalam english dengan agak baik, tak sebaik Swiss. Barang barang agak mahal dan tak semurah di Italy. Bagi saya, Vienna ialah bandar yang selamat seperti juga di Swiss.

Besok petang, kami akan pulang semula ke Kota Paris. Banyak yang nak dikemas. Kota ini akan kami tinggalkan dengan seribu kenangan. Walaupun tak lama di sini, tapi cukup memberi kenangan. Tak tahu lagi bila nak jejak ke sini. Mungkin jugak tak jejak lagi...:(

Next entry saya kongsikan pengalaman Perjalanan ke Kota Paris semula k...till now...babai...:)


Terima kasih, datang lagi.

3 comments :

syieda said...

Saya suka travel musim sejuk. Wlaupun cepat gelap.

Lieya Von Jay said...

best nyer kak. paling suka tengok deretan FM tu.. :)

Eimma said...

syoknya jalan ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...