Allergy

NoorNazuha | 2:18 PM | 5Comments |
Happy friday all...so happy when it comes to friday kan...macam macam plan dalam kepala ni. Tapi entry ni nak share sikit pasal allergy. Bukan allergy ngan shopping ek...sebab tu memang tiap tiap hari allergy. Ni allergy yang selalu attact time pagi pagi tuh.

Lepas balik dari bersantai di Penang hari tuh, aku kena attack ngan allergy. Flu dah almost seminggu. Sakit tekak dan kurang deria rasa. Memang tak best. Actually aku dah jumpa Pakar and even dah buat X tray muka kalau kalau ada Sinusitis yang teruk. Tapi Doktor kata, there is no sinus at all. Cuma allergy. Aku pun tak berapa sure beza antara Sinus and allergy. What i understood was that, sinusitis ni adalah keadaan dimana seseorang yang mengalami alahan yang teruk, tapi allergy ni hanya alahan yang datang bila badan kita oversensitif pada keadaan sekeliling.

And aku ada tanya doktor apa yang selalu menyebab kan allergy ni, then doktor pun susah nak notify specific reason. Might be because of mites, dust, foods etc. So kita sendiri kena kenal pasti kenapa kita alah. Normally kalau allergy ni datang, ni antara ubat ubat yang doktor prescrie, but depends pada individu jugak sebab ubat allergy ni sangat banyak kat pasaran....

Ni Menthol Crystal. Just put into hot water then inhale slowly.Ni macam evaporation untuk muka. Bila inhale ni, memang rasa lega sangat especially hidung and tekak.

Ni Decondine, maybe ada nama lain,untuk keringkan flu and alahan, tapi tak digalakkan sangat sebab boleh menyebabkan mengantuk tahap kronik. Ambil belah malam jeh.

Ni yang paling common aku amek, Lorathidine/Claritine, untuk allergy, sesuai untuk hari biasa sebab tak mengantuk dan efektif.

Ni Predinisolone (steroid). Kalau di farmasi, selalunya pharmacist tak akan bagi yang ni sebab ni lebih sesuai untuk lelah dan alahan yang sangat teruk. Tapi kalau teruk sangat,aku amek jugak sebab Pred ni berupaya untuk surutkan bengkak/radang pada tempat alahan tu.

Antibiotik. ni Mr Hubby kata kalau mukus/flu/kahak bertukar warna hijau, makanya dah kena infection, so kena amek antibiotik. Yang ni hanya doktor yang boleh precribe

Yang kat atas tu contoh contoh ubat yang biasa aku amek kalo aku kena "attack" la...maybe lain orang, lain lak rawatan dan ubat ubatnya kan. Ni antara nasihat doktor kat aku and yg aku praktiskan:-

1. Change your bedsheet at least once in 2 weeks.

2. Always gargle with Listerine or any other brand mouth wash

3. Keep your distance from cats and dogs (just what i did)

4. Always ensure your house/room in good condition especially for ventilation purposes.

5. Always bring along your medicines because you'll never know when u will be "attacked".

6. Taking seafood in minimum quantity.

7. Inhale warm water swiftly, let it rinse through your nose, then exhale.

Oklah...nak share tips jeh..or maybe sesiapa yang ada masalah allergy, boleh share sama kan....boleh dapat info leboh sikit...see you then..babai!


Terima kasih, datang lagi.

5 comments :

Unknown said...

abah alergy dgn satu jenis antibiotik..gatal stu badan

Unknown said...

sis..u kena jage kesihatan..i xdek pulak allergik ngan ubat..tapi dengan habik..i sangat allergik ! ~~

NoorNazuha said...

ehe..mcm macm jenis allergy kan....depend pada org la...tapi saya, mmg allergy dengan perfume,baju dan kasut.....hehehe

Akak Kembang said...

bab makan ubat yang failt...pahit..

Anonymous said...

Wοw thаt wаs οԁd. I just wrote an veгy long comment but aftег I
сlicked submit my cοmment didn't appear. Grrrr... well I'm not wrіtіng аll that
over again. Anyωay, just ωаnted to say excellent blog!


Also vіsit my web ρagе - tantric massage london
my website :: erotic massage

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...