My DaY!

NoorNazuha | 6:23 PM | 0Comments |
Dah lama tak buat entry....asik berfikir apa la nak update kat Blog ni.....maklumla,aku bukan ada rumah besar yang nak dibanggakan,kereta besar yang menjalar ke..semuanyerrr biasa-biasa jeh...tak ada apa yang nak dibanggakan...cuma rezeki tu Allah yang bagi,apapun bersyukur la.....

Aku nak share sikit pasal rutin harian aku la..hari hari memang busy...kesana kesini.memang tak duduk diam,nak lak cuaca panas skrang ni menambahkan "tanning" kat kulit aku yang bukannyer nak putih sangat ni...

Dulu semua orang tau, Mahkamah Kuala Lumpur tu kat Jalan Raja,naik LRT jeh dah sampai,skang bila dah pindah ke Jalan Duta, public transport susah la sikit. Teksi maybe mahal sket la,nak murah naik shuttel atau bas jeh...aku memang dah tak option lain melainkan drive sendiri jeh pasal rumah aku memang tak ada Public Transport.

Satu masalah kat court ni yang aku slalu bengang ialah Parking. seluas-luas mahkamah tu bley tak cukup parking.Tetiap pagi asik nak kena gaduh ngan guard pasal diaorang tak bagi aku masuk...bengang bengang,so aku tak ada choice kenala "menempel" kat tepi-tepi jalan tuh

Namenyer kami ni ada parking,tapi time pagi,memang tempat ni dah di penuhkan oleh orang-orang tak sepatutnya.....apa nak buat..terimala seadanyerrr...hegegege

Kalo ditinjaula dari dalam,luas sebenarnye Mahkamah ni..aku rasa kalo nak buat parking lebih pun ok.tak tau la apa yang tak kenanyaaa...selalau tak cukup,especially morning session la..bia aku story sket,kalo di Court KL ni,dia terbahagi kepada 2 sessions pagi n petang. Kalo pagi tuh..kebanyakkan nya untuk kes-kes Mahkamah Tinggi, tak kira la Hearing ke,Mention ke,Case Management ke..semuanye pagi kecuali kalo sesetengah court tu nak buat petang gak. Kalo petang lak,kebanyakkannya mention/sebutan untuk Mahkamah Rendah..depends la pada court masing-masing..kalo sessi pagi..keadan court akan hair wire la especially kalo ada kes-kes besar. Emmmm contoh skang la kes Anwar Ibrahim dan Teoh Beng Hock..memang dasat laaaaaa

Dari pandangan atas..memang crowded la,Tu baru parking layman,belum staf n peguam lagi...haiyaaaaaa

Kadang-kadang aku slalu terpaksa park kat sepanjang jalan,hari tuh aku sempat nampak 1 keta dah tak ada side mirror sebab dah kena gesel ngan keta yang lalu lalang...ishhhhhhhhhh

Ni la Court tempat Dato Anwar dibicarakan, Mahkamah Tinggi Jenayah, kat sini polis akan control laluan sebab tak nak ada crowd depan court ni and setiap kali tu la,keadan akan jadi haru biru..heheh,time aku snap ni polis tengah lunch kot.....hegegege
Okla,aku sambung lagi kisah tentang rutin aku ni...biasan kalo aku attend morning session ni, aku akan habiskan la dulu hal dan perihal kat court ni sebelum aku gi "sorru"...kadang-kadang sampai kul 11 baru habis.Time ni la baru nak breakfast..perut dah rasa macam nak terjerut.....erkkkkkk

Breakfast of the day sambil lepak baca surat khabar.


Sempat gak ku selit gambar kawan-kawan seangkatan.....
Biasanyerr habis jeh makan aku akan rush balik Office pasal nak kejar plak afternoon session and habiskan apa-apa yang urgent kat office tuh..hehehe..rush rush....
Afternoon session.

Afternoon sessioan start after lunch..standard ar...masa ni untuk mention so memang ramai ler mereka yang kena saman ni akan berpusu pusu attend court..tak pecaya?....sat ehh


jap

jap...


Ha nampak tuh.......

Diaorang ni merekod nama masing-masing kat bahagian pendaftaran dan tunggula turn masing-masing kena panggil. Yang hotnyerrr sekarang kalo pasal PTPTN la...uihhhhh..berDOYON tiba...semuanya sebab pasal tak bayar PTPTN..hadoiii..apa la nak jadi..aku pun belum habis setel...hegegegegege

Dulu semua sebutan kes dibuat di Mahkamah terbuka,tapi biasala sistem dah diubah,semua sebutan kes sekarang dibuat di hadapan Pendaftar Mahkamah di cubicle yang dibahagikan ikut didit no Saman masing-masing. Ada Pro n Kontra la sistem ni...pro nye,aku rasa sistem ni akan expedite proses sikit la kot sebab kes-kes kat KL ni bukannye sikit..mau ratus ratus setiap hari tapiu kontranya plak..kelam kabot la nak register la,file tak jumpa la, bla bla bla.....

Tapi apa nak buat, namapun KERJA..kena la buat...Ct skang ni ada introduce new system ikut KIOSK yang diletakkan di tempat-tempat tertentu untuk tujuan key in la.

Jap..gambo tak leh upload..nanti aku sambung update lagi.......


Arghh..baru dapat sambung balik...ada beberapa sebab kenapa aku jarang update blog..sebaabnya:

  1. Internet aku slalu Problem. Slow. Kalo slow,nak buat entry pun makan masa berjam jam
  2. Aku tak ada story nak share
  3. Masa yang selalu mencemburui aku (busyla konon)
  4. Aku ni bukan tergolong dalam orang yang kreatif,kadang kadang aku bosan nak baca entry aku sendiri..hegegegege.
Ok,sambung balik part rutin aku tadi......pasal KIOSK..KIOSK ni dulu tak ada, tapi System ni dengarnya amek dari Singapore..semua kes akan dipanggil ikut list dalam KIOSK ni,kalo tak da,means that, orang kat court ni lupala nak key in..
Ni la kiosk tuh..Hari-hari kami kena key in kan kes masuk dalam kiosk ni.Kalo ada 100 kes,100 kali la kena key in.Naik tebal jari jemari nih.huhuhuhuh....
Tu la dia, sistem yang diorang intro kan kat Malaysia nih..emmm not bad actually.....just pada yang ada kes banyak tuh..fuhhhhhhh.....really tiring!

Biasanya,after court Afternoon session ni,ofis aku bagi kelonggaran nak balik terus. Antara sebabnya, bukan sure pun matter akan habis pukul berapa,kadang-kadang awal n otherwise. Ofis hour sampai 5.30, so kalo abis lewat, nak sampai ke ofis jeh nak kul 5. Tu yang best part la...dapat balik awal...fuhhhh...kalo tak,nak berdepan ngan jam petang time orang kua ofis...memang memenatkan....


Time nak balik ni,sempatla aku snap beberapa gambar...jom layannnnnnn!

Tu haaaa dia court yang dikatakan terbesar di Asia neh...

Mahkamah Syariah..to be...


P/S: Don't snap while driving....heheheh....peace!


Terima kasih, datang lagi.

No comments :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...