Jakarta-Bandung..the moment!

NoorNazuha | 7:23 PM | 4Comments |
Dearest friend...lama dah tak update Blog..guess..tak ada apa yang diceritakan sekarang. For the rest of my life, i never had a single diary because of lacking of ideas,malas menulis la,macam-macam la...So then bila ada Blog,kena la blajar macam mana nak bercerita..heheh..actually,more to menulis diary harian la,but i updated my blog sometimes twice a month...horrible..!

So nak share sket pengalaman aku ke Jakarta dan Bandung pada tahun 2008..dah lama pun,entah tetiba rasa macam nak update jeh balik. Ni consider trip honeymoon aku la, tak lama,3 hari jeh,biasala,cuti payah nak dapat,so gi setakat nak jengok tempat orang kan.. Nak story sket,belah husband aku ni memang ramai orang Indonesia aka indon..hehe,so masa kami gi sana,memang berjumpala ngan mereka ni, actually dah pernah jumpa masa aku kahwin dulu,tapi tak semua la.Yang mana ada kesempatan nak datang je la...

Sebenarnya aku pun dah tak berapa ingat tarikh gi Jakarta ni,yang aku ingat,tahun 2008 dalam bulan Mac. Flight dari LCCT dalam pukul 7.30 pagi,so sesubuh yang hening tu kami dah berangkat dari rumah. Masa tu aku stay kat Subang,so tak ada la jauh mana. Flite duration tak lama,just 2 1/2 hour jeh, lebih sikit jeh dari gi Sabah. Kami sampai ke Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno Hatta,Jakarta dalam kul 9 macm tu la.masa ni memang amat pagi sampaikan semua kedai masih belum bukak.

Lengang!
Suasana Airport

So.then kami telefon la teksi/shuttel nak hantar kami ke Jakarta Barat rumah Pakcek husband aku daaa..tak ingat nama tempat, tapi duration nak ke sana dalam 2 jam macm tuh. On the way tu memang dapat tengok la "typical" indonesia nya macam sawah padi, budak sekolah yang pakai skirt kaler kelabu atas lutut ngan stokin panjang macam dalam sinetron2 indon and macam dalam movie fav aku.."ada apa dengan cinta" tuh..hegegege.

Sampai jeh umah Pakcek aku neh,kami dok rest la dalam 3 ke 4 jam,makan and tido sambil nak tunggu diaorang hantar kami ke hotel. Memang sedap lontng yang diorang jamu tuh..Pure indonesia la!Sesambil tuh,sempatla aku curik beberapa gambar ngan diaorang ni buat kenangan.

Dalam lebih kurang kul 5.30 macam tuh,kami gerak ke Kota Jakarta semula..masa tuh,jalan dah sangat "macet" atau dalam bahasa melayu nyerr "jam" sebab orang baru balik kerja.Ala..macam kat Kl la kayaknyerrrrr...Sesampai di hotel..Ya Allah,memang aku tak puas hati la ngan keadaan hotel ni...nak tau kenapa?sebab dalam bilik tak ada carpet..ish ish....tapi namapun percutian bajet..hahahah

Haaa..Hotel Atlantic namanyerrr...kalo tak ada gambar ni,confirm aku dah lupa

ni la dia front desk aka concierge hotel ni......emmmmmmm
 Lagi satu yang surprisenya tentang hotel ni...nak sevis iron baju pun kena dalam 150,000Rp daaaaa..mahalnyeee,dahla iron kedut seribu...so pissed off la aku..ishhhh....dan lagi satu...breakfast dia..MasyaAllah..dasat..ada nasi goreng ngan roti bakar jeh...ishhhhhhh

First day tu kami tak berjalan ke mana sangat..ehh silap..actually 2nd day...kat sini aku berjumpa plak ngan Pakcek and Makcek husband aku yang dok kat Jakarta..dah lupa nama dia...diorang lak yang guide kami g bejalan2 sekitar Jakarta nih....

Sekitar Pemandangan
Ni dekat MONAS.(monumen nasional) mercutanda Jakarta
Kat sekitar MONAS ni adala beberapa aktivit yang kami buat..ambek gamba la,naik kuda la..bla bla bla......
Yang rimasnye,bila penjual souvenier dah berkerumun nak jual barang sampai yang nak paksa2 ni yang malas.Sebab kat Malaysia memang tak ada macam tu kan..ishhhhh..rimas rimassssss

Naik kuda..actually aku tak suka naik kuda sebab aku kesian kat kuda tu mengah mengah bawak penumpang,ishh...tak suka nak tengok,tapi dioarang nak naik sangat so aku follow jela..dah la aku ni berat..hegegege

Ni masjid yang terbesar di Asia..yang aku lupa lagi namanyeee..singgap jap di sini untuk solat dan capture a few shots..

Istana Presiden Indonesia..

Ala ala Tugu Negara..

Emmmm..sepetang di sini tak banyak tempat yang kami pergi disebabkan kesuntukkan masa. Weekend di sana dipanggil "hari libur" means hari cuti laaa..on da way nak balik ke hotel petang tu,sempatla aku snap sikit2 gambar pemandangan Kota Jakarta yang permai ni..

Kota Metropolitan Jakarta

Polis trafik indon..hehehe
Emmm.....dah tu kami pun sempatla makan satay kambing kat bandar ni.Pakceknya belanja..aku sndiri pun x penah makan lak satay kambing..rasanye..not bad la...naik darah tinggi aku..hegegegegeg

...so nak balik otel and have some rest....sebab hari last kami nak menjelajah Bandung plak...nama jeh menjelajah,tapi balik hari jeh...hegegegeg. Hari ketiga ni kami decide nak tour sendiri je la..tak nak lak susahkan diaorang nak kena teman kesana kesini...lagi senang..tapi kena la tengok map....

BANDUNG....

pagi-pagi lagi kami dah ke tempat nak naik bas dari Jakarta ke Bandung. Nama syarikat tuh Cipa Ganti..provides bas dan shuttel nak ke Bandung dengan harga yang murah la
Sempat pose jap tepi shuttel tuh......
Duration dari Jakarta nak ke Bandung lebih kurang dalam 2 jam...outstanding view..sebab Bandung ni ialah Tanah Tinggi, ala-ala bukit Tinggi kalau kat Malaysia ni kan..so memang shuttel yang kami naik ni memang mendaki bukit je la jawabnyeeee...nak di jadikan hal..dalam perjalanan ke Bandung tu,kami dapat call dari Pihak Hotel maklumkan yang diorang dah tersilap bagi paspot kat si Sofwan (husband aku daaa)..polisi kat hotel tu,each time check in.kena tinggal paspot and time nak kua,dia akan bagi balik..baru la kami cek ruoenye paspot orang lain yang kami pegang..Nasib warganegara Malaysia gak..hahaha and fortunately..dia balik KL besok gak..fuhhhhhh..tak yah la kami patah balik ke Jakarat semata-mata nak hand over paspot tu jeh....ish ish.......

Dah sampai Bandung..kami jadi macam "lost" la sebab tak ada sapa nak bawak g tour de Bandung...hahahaha,so kami main jalan kaki jelah sampai penat..hahaha.Orang kata Bandung ni tempat sopin..emmmm yeke...meh jengok sat....!

jap jap..sebelum sopin kena posing dulu..nama tempat ni..Pasar Baru

Kain Telekung paling bes kat sini pasal dia murah. Sempatla aku cilop 2 pasang telekung nak bagi hadiah kat Mak aku and nak bagi nenek aku satu..memang murah la...tak silap telekung sulam penuh tu baru dalam RM60 macam tuh yang mana kalau kat KL dah jadi RM250...hohohohohohho..tu tangan aku la tengah dok pilih barang.

Alamak..sempat plak si Sofwan ni snap.................
Aku memang tak amek banyak la gambo kat arae Pasar Baru ni sebab crowded sangat,kang tak pasal2 kena tengking ngan indon2 di Bsndung ni pasal blok laluan..hegegegeg..kat sini kami sempatla cilop bebrapa baju batik,souvenier sket and telekung tadi la..aku bawak adala dalam RM200, apa jeh la nak beli......so kami sambung la jalan2 di Kota Bandung ni...tak la se "gah" Malaysia tapi Bandung ni istemewanya sebab Pusat pengeluar banyak textiles dan gak barang2 hiasan rumah yang murah.. dan ada yang kata..Bandung ni adalah daerah di Indonesia yang paling ramai "cewek cun" gitu....yeke..meh intai sat....
Haaaaa....tu dia.............awek skiny..
Gegurau jeh ar....and then we continue our "lost" journey ni ke merata-rata area Bandung ni dengan bejalan kaki. Ada gak kami naik mini van yang angkut penumpang untuk jarak yang dekat2 tuh..tambang cuma 50 sen jeh tapi yang tak tahan saiz van tuh kecik sangat,sampai nak kena bongkok bila masuk..ish..aku ni dah la gedebab..Sofwan pun sama..macam mana nak buat tuh....memang la orang Indonesia ni kecik-kecik..kalo Mat Salleh la naik,aku rasa ada jeh dia sowang jeh dok dalam van tuh...

sekitar bandar Bandung..macet jugak yaaaa......

emmmmm Istana kot!

Peti Surat Indon..kat sana Bas dipanggil Bus..ikut ejaan BUS...heheheh,toilet dipanggil "weser", Jam dipanggil "macet", Seat belt dipanggil "sabuk pengaman"..Itik dipanggil "bebek"..hehe,sekian saje Vocab untuk hari ini....

Arghhhh..penat penat...nak rest bawah pokok jap....

adehhhhhhhh!

Dah tiba masa nak balik sebab tiket bas kul 3.30..waaaaaa...apa ke menda la nak menjelajah tak sampai 6 jam..hegegegeg..hari pun dah nak hujan..so kami bergegas nak ke Stesen BTC..(Bandung Trade Centre)..sempat lagi pose jap.....

Curi curi dengar orang sebelah bertelepon..!

Kami sampai ke Jakarta semula dalam jam 7 macam tuh..dah gelap la...terus balik hotel and mandi manda semua..last tempat kami g malam tu kami gi ke Gedung membeli belah Sarina..tak silap la namenyerrr...beli la pape yang patut..tapi barang mahal kat sini...memang Bandung jauh lebeh murah

Si Copan!
tarak sopin pun....
brrr brrr brrrr......ngantok ohh..mau bobok dulu......selamat malam Jakarta...sehingga pagi ketemu lagi..kami mau pulang ke tanahair.........kenangan bersamamu akan kukenang sampai ke akhir hayat.......
sampai jumpa lagi...muwahhhhhhhhhhh!

Terima kasih, datang lagi.

4 comments :

Astika: said...

kami pun nk p gak yey! yey! yey!....

NoorNazuha said...

haah la kan..bila ek?boleyla pesan barang..hegegegegege

Miss Zahirah said...

akak x pgi mangga dua kt jakarta??
kt sna mmg best klu shopping..
handbag lv mcm2 design.. kelabu mata.. haha

xxxxvb said...

cmni rupenye jakarta...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...